Od 30 listopada 2015 roku wszedł w życie projekt
dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Usłyszeć
i zobaczyć Adama Mickiewicza”, realizowany w ramach działań Kultura Dostępna.
Zamierzeniem całej akcji było opracowanie audiodeskrypcji do najbardziej
istotnych obiektów z życia wspaniałego Poety, jakim był Adam Mickiewicz. A
także zaplanowanie spotkań, podczas których osoby z mniejszą bądź większą
dysfunkcją wzroku będą mogły zapoznać się z wystawą „Adam Mickiewicz 1798-1855”.
Uważam, że w tym momencie wypada wszystkim osobom
niezaznajomionym z tematem wytłumaczyć, co to jest audiodeskrypcja i po co
ludzie decydują się ją nagrywać. Otóż audiodeskrypcja to tekst czytany przez
lektora. Można nazwać ją też narracją słowną, która osobom z dysfunkcją wzroku
daje możliwość poznania wybranych elementów i wyobrażenia ich sobie w wersji
wizualnej. Osoba, która czyta audiodeskrypcję staje się przewodnikiem osób
niepełnosprawnych i pomaga im zobaczyć to, czego nie mogą dojrzeć z powodu
uszkodzenia wzroku. Całość nagrania ma swój ład i porządek. Opowiadanie o danym
obiekcie rozpoczyna się od jego wymiarów, wyglądu, tytułu, wykonania, poprzez
kolor i kompozycję, po dokładną analizę modela i informacje dodatkowe.
Wspomniany na samym początku projekt realizowany
jest przez Fundację Fortima Akademia Filmowego Słowa, a główną pomysłodawczynią
akcji jest Pani Grażyna Adamowicz- Grzyb. Autorkę projektu spytałam o to, co
skłoniło ją do aktywowania pomysłu i jaki był jego cel w początkowym zamierzeniu?
„
Prowadzę Kursy audiodeskrypcji i jestem autorką audiodeskrypcji do wielu filmów.
Gdy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło warunki konkursu,
stało się dla mnie jasne, że osobom z dysfunkcją wzroku warto przybliżyć postać
wielkiego Poety epoki romantyzmu – Adama Mickiewicza. Podpisaliśmy porozumienie
z Muzeum Literatury, w którym znajduje się ekspozycja poświęcona Poecie. Następnie
– spośród wielu interesujących eksponatów – wybrane zostały te najciekawsze i
do nich stworzyliśmy audiodeskrypcję. Do jej wysłuchania zaprosiliśmy 5 grup z uszkodzonym wzrokiem.”
Spotkanie odbyło się w niezwykle klimatycznym Muzeum
Literatury w Warszawie. Zachęcam do odwiedzenia tego miejsca, bo można z niego
wynieść dużo wiedzy i masę dobrych wspomnień. Nagraną audiodeskrypcję, którą
osoby uczestniczące w wycieczkach miały okazję wysłuchać, będzie można też
znaleźć na stronie internetowej Muzeum Literatury. Warto ściągnąć sobie plik dźwiękowy
i razem z nim wybrać się w podróż śladami Adama Mickiewicza.
Założę się, że większość z Was zastanawia się, jaki
był mój wkład w cały projekt. Pewnego dnia otrzymałam zaproszenie do udziału w
akcji i badawczo przejrzałam temat. Zorientowałam się, że pomysł jest doskonały
i może zarówno edukacyjnie jak i międzyludzko pomóc osobom z dysfunkcją wzroku.
Postanowiłam, że zajmę się tym projektem od strony prasowej, bo uważam, że
warto brać udział w wydarzeniach, które w bogaty sposób wspomagają naszą
kulturę, dają jej możliwość rozwoju i pomagają innym osobom. Byłam bardzo
ciekawa, jak to wszystko wyjdzie i cieszyłam się, że będę mogła być
uczestnikiem wycieczki po Muzeum Literatury.
W Polsce mieszka ponad 500 tysięcy osób z dysfunkcją
wzroku. Czasami wada nie jest bardzo poważna, jednak w wielu przypadkach ludzie
są po prostu niewidomi. Tracą wzrok w wyniku różnych wypadków i niefortunnych
wydarzeń. Często nie ze swojej winy. Uważam, że takim osobom trzeba pomagać i
ułatwiać im drogę przez świat. Może i niektórzy myślą, że organizacja różnych
projektów nie pomoże danej osobie, bo przecież i tak nie odzyska wzroku, jednak
myślę, że nie tędy droga. Warto jest okazać serce, inicjatywę i wielkie chęci.
Nagrana audiodeskrypcja nie przywróci pełnosprawności osobom z dysfunkcją, ale umożliwi
im poznanie czegoś nowego. W pewnym stopniu „pokaże” im wystawę poświęconą Poecie
dzięki, któremu nasza literatura jest tak bogata i wartościowa.
1 grudnia 2015 roku miałam przyjemność wysłuchania
audiodeskrypcji podczas zwiedzania Muzeum Literatury i obserwowałam grupy,
które przyjechały w to miejsce z dużą chęcią poznania czegoś nowego. Pierwsza
tura zwiedzających wystartowała o godzinie 10. Byli to ludzie z umiarkowaną
dysfunkcją wzroku. Druga grupa rozpoczęła zwiedzanie o 14:00. Była to młodzież,
której wzrok odmówił posłuszeństwa. U niektórych była to dysfunkcja w stadium
bardzo zaawansowanym, natomiast inni nie widzieli wcale. Grupa była
entuzjastycznie nastawiona do projektu i bardzo aktywnie uczestniczyła w
zwiedzaniu. Były osoby, które cały czas zabierały głos. Pojawiły się perełki,
których wiedza o postaci Adama Mickiewicza okazała się niesamowicie imponująca.
Zarówno jedna, jak i druga grupa wyszła z Muzeum
Literatury zadowolona i bogatsza w nową wiedzę i doświadczenie. To dość
oczywiste, ponieważ z kolekcji Muzeum zostały wybrane najważniejsze eksponaty.
Zwiedzający mogli usłyszeć o życiu Mickiewicza w Wilnie, portrecie Tadeusza
Kościuszki, kufrze podróżnym, portrecie Adama Mickiewicza i jeszcze wielu
innych przedmiotach i obrazach związanych z wybitnym Poetą.
Wspominałam, że miałam okazję wysłuchać audiodeskrypcji,
ale nie przyznałam się jeszcze do jednej rzeczy. W Muzeum Literatury robiłam
dużo zdjęć, ale miałam też swój czas na pewne przemyślenia. Chwilami pozwoliłam
sobie na wyciszenie i postawienie się w sytuacji osób, dla których cały projekt powstał. Podczas trwania
nagrania zamykałam oczy i próbowałam sobie wyobrazić to, co przekazuje mi
narrator. Potem otwierałam oczy i konfrontowałam nagranie z rzeczywistością.
Zaskakujące jest to, że w wielu przypadkach byłam bardzo bliska oryginału. Myślę,
że to wskazuje, iż audiodeskrypcja została nagrana na wysokim poziomie, przez
audiodeskryptorów, którzy włożyli mnóstwo pracy w to, aby profesjonalizm i
realizm można było dostrzec.
Projekt „Usłyszeń i zobaczyć Adama Mickiewicza” od
samego początku wydawał mi się wart uwagi i cieszę się, że biorąc w nim udział
mogłam wzbogacić się o nowe doświadczenie. Gratuluję też Fundacji Fortima Akademia
Filmowego Słowa, której działania przywracają wiarę w rozwój kultury. Dobrze,
że są projekty, dzięki którym osoby z dysfunkcją wzroku, mogą „zobaczyć” świat
w kolorowych barwach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz